Tuesday, July 15, 2008

Reidar Jensen: Historien som ikke ville slutte

En ukjent norsk perle! Reidar Jensen skrev noen noveller på 70-tallet. Jeg leste dem dengang, jeg leser dem omigjen nå. Jeg elsker noveller. Jeg har faktisk en forkjærlighet for halvgode sci-fi noveller. Så er det ute av skapet!

Historien som ikke ville slutte inneholder 14 noveller av svært forskjellig karakter. Det strekker seg fra korte tekster på mindre enn 10 sider til lengre stykker. Det spenner fra svært så tidsnære 70-talls analyser til langt mer filosofiske utlegninger. Det meste har allikevel avtrykket av den poetiske realismen man finner i de morsommere sør-amerikanske fablene av Louis Borges og de gale innfallene til Vonnegut og Pynchon. I norsk sammenheng har han to storebrødre som har gjort seg langt mer gjeldende enn det Jensen har gjort, Bing og Bringsvær. 

Dette er noe som med fordel kan graves frem fra bibliotekets støvete avkrok og lese på nytt. Ryktene sier at Jensen har en ny bok på beddingen. Det skal bli spennende å se hva han kommer opp med nå!

2 comments:

Anonymous said...

Aahhh.. Reidar Jensen og "Historien som ikke ville slutte".. Boken står i SF-hylla mi sammen med "storebrødrene" og deres produksjon fra 60- og 70-tallet. Tror boka ble kjøpt på et eller annet biblioteksalg for en femmer eller noe sånt. Gøy å høre at han muligens har nye bokprosjekter på gang.

Er enig med deg i at SF-noveller generelt er en undervurdert sjanger, men for meg er Jensen fullt på høyde med B&B på sitt beste. Jeg husker jeg leste "Historien som ikke ville slutte" på om lag samme tid som Bradburys "Krøniker fra Mars" og Bings glimrende "Alene, og fremtiden" og alle tre satte varige spor etter seg.

Hørte forresten i et radioprogram forleden (reprise??) at Bringsværd trakk fram "Ole Brumm" og "Krøniker fra Mars" da han skulle velge de to bøkene han satte høyest, og det gledet en som er fan både av Milne, Bradbury OG Bringsværd selv:o)

Anonymous said...

veldig interessant, takk