Saturday, June 04, 2005

Haruki Murakami: Sauejakten

Jeg er nokså uerfaren med Japansk litteratur, men det kommer jeg til å gjøre noe med. Ikke er det så anderledes at jeg har problemer med å forstå sammenhenger og det miljøet som presenteres og det er som presenteres er absolutt spennende. Historien som presenteres er sentrert rundt en mann i 30-års alderen. Han er litt rotløs, men akkurat passe oppegående. Det bringes inn en smule absurd fiksjon, i form av en sau som er udødelig og som kan ta bolig i mennesker. Sauenhar bygget opp en litt høyrevridd organisasjon som tjener en haug med penger. Nå er den personen sauen har tatt bolig i i ferd med å dø og ting må skje.

Hovedpersonen blir sendt ut på en mystisk reise fra Tokyos støy til Hokaidos snøkledde fjellstrøk. Det er usikkert for undertegnede om sauen er et sterkt symbol i japansk sammenheng. Det er heller ikke sikkert om det er viktig, men det er mulig jeg går glipp av noen betydningselementer.
Ingen av personene i historien har navn, og det med benevning blir faktisk diskutert på forskjellig steder i boken. Det er på et eller annet mystisk vis virkeligheten som sådann som settes på dagsorden i denne boken. Og det gis ikke noe svar på hvordan den blir til eller hvordan den skal forstås. Det er nesten ikke en gang sikkert at den eksisterer. Man må bare late som om det man opplever er viktig og riktig og gjøre det beste man kan ut av det.

Er jeg blitt klokere av denne boken eller mer forvirret... Jeg vet faktisk ikke...

1 comment:

AleneMalene said...

Jeg synes også Sauejakten var vanskelig å forstå. Men hvis jeg skalkomme med min tolkning,vil jeg si at boken handler om mange ting. For det første er det en kritikk av det moderne samfunn. Hovedpersonen har ikke navn. Det er fordi han føler seg fremmedgjort fra seg aelv. De andre personene har heller ikke navn, og det kan være et virkemiddel for å poengtere at hovedpersonen ikke engasjerer seg i andres liv. Han har på en måte gitt opp.
Men det Sauejakten først og fremst handler om er forskjellen mellom kjærlighet og begjær: les sau vs. hval.
Rotta er en person som har virkelig gått inn for å elske ei jent. Men det gikk veldig dårlig, og etter det ble livet veldig vanskelig. Hvalen er symbolet på begjær. Rotta sitter em sommer og ser på en hvalpenis, men så finner han ut at han ikke er interessert: "Nemlig, jeg er ikke en hval". Men hovedpersonen er en hval. Han bryr seg ikke om kjæresten sin, egentlig. Rotta er en sau. Sauer er myke, varme, dumme og lever i flokk. Sauen er kjærligheten. Når man får sauen inne i seg, blir livet bra. Men når man blir saueløs, er det grusomt.